Skolans ledord är natur, kultur och kreativitet. Vi arbetar aktivt med kulturämnena, vår närmiljö, utomhuspedagogik och odling som pedagogiska verktyg för inlärning.


Natur
Naturen och utevistelser är en självklar del i helal vår verksamhet.
Barnen odlar bär, grönsaker och frukt i skolans och förskolans trädgårdar och växthus samt sopsorterar och komposterar.
Barnen bjuds in att se helheten och förstå att de själva är en del av ett större sammanhang.
Kultur
Barnet ska ges möjlighet att utveckla sin konstnärlighet och kreativitet samt
ges utrymme för eget skapande.
Varje läsår arbetar barnen tillsammans med kulturpedagoger och/eller konstnärer inom olika kulturteman.
Vi besöker regelbundet bibliotek, teater, museum och lokala kulturarrangemang.
Kreativitet
En kreativ människa är en skapande människa, en som har förmågan att tänka i annorlunda banor, hitta ny användningsområden för gamla ting och finna nya lösningar på gamla problem. Att vara kreativ handlar om att använda sina förvärvade kunskaper på ett oväntat sätt.
Alla barn kan vara kreativa om de inte hunnit skaffa sig förutfattade meningar om allt och om de inte är rädda för att göra fel. Barn lär sig genom att pröva sig fram med sin kropp och sina sinnen tills de behärskar sin uppgift.