KOMPOSTEN – Hammenhögs Fria Förskola
Verksamhetsbeskrivning
Förskolan har en läroplan (Lpfö18) som styr verksamheten, samt följer skollagen. Verksamheten styrs också av vår egen verksamhetsplan som innehåller vision och verksamhetsidé. För förskolan ska kreativitet, kultur och natur vara ledorden där vi aktivt arbetar med kulturämnena, vår närmiljö och odling i skolträdgården som pedagogiska verktyg för inlärning. Förskolan ska lägga grunden för ett livslångt lärande och vara en god pedagogisk verksamhet där omsorg, utveckling och lärande bildar en helhet. Ladda ner och läs vår verksamhetsplan här: VERKSAMHETSPLAN
Förutom förskolans övergripande mål i Förskoleplanen finns även dessa fokusmål:
– Förskolan skall sträva efter att varje barn utvecklar ett rikt och nyanserat talspråk och sin förmåga att kommunicera med andra samt att uttrycka tankar.
– Förskolan skall sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för grundläggande egenskaper i begreppen tal, mätning och form samt sin förmåga att orientera sig i tid och rum.
– Förskolan skall sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar.
– Förskolan skall sträva efter att varje barn utvecklar intresse för naturens kretslopp.
Våra aktiviteter
Vår målsättning är:
– Att ge varje barn trygghet
– Att ta tillvara varje barn lust att lära
– Att varje barn känner tillit till de vuxna.
– Att låta barnet utvecklas i sin takt.
– Att ge barnet självkänsla och självförtroende.
– Att barnen vågar och vill tala inför andra.
– Att lära barnet lyssna och vänta på sin tur.
– Att lära barnet visa andra hänsyn och respekt.
– Att träna barnet i att ta ansvar.
– Att lära barnet värna om miljön.
För att uppnå målet arbetar vi med följande:
Språk
Vi arbetar medvetet med språket. Syftet är att förbereda barnens läs- och skrivinlärning. Flera gånger i veckan har vi språksamlingar med enkla språkövningar, rim och ramsor, fingerlekar, danslekar mm.
Matematik
Vi arbetar medvetet med matematik i vardagen som t ex mattesamlingar, utematte, former, begrepp, antal mm.
Teknik
Barnen utforskar hur enkel teknik i vardagen fungerar ex byggmaterial och olika experiment.
Fri lek
Den fria leken ska ha gott om utrymme och ge barnen tid för att bearbeta omvärlden och alla upplevelser de är med om. I den fria leken får barnen också tillfälle att utveckla sin fantasi.
Rörelse
Rörelse har 3-5-åringarna två gånger i veckan. De får göra rörelse till musik, olika lekar och motoriska övningar. Barnen får då träning i kroppsmedvetande och rumsuppfattning.
Utelek
Vi har en bra utemiljö på förskolegården och i vår närmiljö, Vi är ute varje dag i alla väder. Frisk luft och rörelse är viktigt för barns koncentration samt grovmotorik. I uteleken får barnen utlopp för lekar som kräver stort utrymme.
Musik
Vi tränar rytm, puls genom att vi arbetar med musik. Vi sjunger och har sång och rörelselekar för alla åldrar. Detta stärker gemenskapen mellan de olika avdelningarna. Barnen blir frimodiga att uppträda inför varandra och vågar delta i de olika lekarna. Musik ger glädje och främjar barnens utveckling.
Kreativ verkstad
Vi målar, ritar, syr, väver, arbetar med lera, fingerfärg och diverse skapande material. Då får barnen träna sin fin och grovmotorik och uppleva olika material, former, färger och använda sin fantasi.
Miljö och odling
För att utveckla barnens förståelse för egen delaktighet i naturens kretslopp och för att naturens resurser inte är oändliga, tränar vi barnen i att:
– Vara rädd om våra saker på förskolan.
– Inte skräpa ner i naturen
– Vara varsamma med t.ex. färger, papper och annat förbrukningsmaterial
– Visa på möjligheten att återanvända ”skräp” på ett konstruktivt sätt i förskolans verksamhet.
– Odla örter, rotfrukter och grönsaker i friskolans trädgårdar där vi följer naturens egna kretslopp.